Misteri Kapal Hantu Mengerikan di Dunia
Ourang Medan
Pada suatu hari di bulan Februari 1948, beberapa kapal yang sedang berlayar di perairan Indonesia mendapatkan mesej radio kecemasan yang berasal dari kapal Belanda: SS Ourang Medan. Terjemahan mesej kecemasan itu kira-kira begini: "Semua anak buah kapal termasuk kapten sudah meninggal di kabin dan di dek. Kemungkinan tidak ada lagi yang tersisa ..." Mesej ini kemudian dilanjutkan dengan kod morse yang aneh, kemudian diakhiri dengan bisikan terakhir si pemberi mesej "I die." Kapal-kapal penyelamat pun diterjunkan untuk mencari SS Ourang Medan dan saat mereka mencari kapal tersebut, terbentanglah pemandangan yang membuat misteri SS Ourang Medan jadi cerita kapal hantu yang paling menyeramkan di dunia sampai saat ini ... Semua awak kapal, termasuk sang kapten ditemui mati kaku dengan mata terbuka menghadap ke arah matahari, tangan mereka terbentang, mulut menganga dengan muka sangat ketakutan ... Bahkan anjing yang ada di kapal itupun ditemui mati dalam keadaan yang sama. dan saat kru penyelamat masuk ke ruang mesin, mereka menggigil walaupun suhu ruang mesin lebih dari 40 darjah! Pasukan penyelamatpun memutuskan untuk menarik kapal tersebut ke daratan untuk pemeriksaan lebih lanjut, tapi di tengah jalan tiba-tiba asap keluar dari bilik enjin dan kapal yang sedang ditarikpun meletup kemudian. Sampai saat ini belum ada penjelasan mengenai punca kejadian mengerikan tersebut kerana pada masa itu cerita tentang kapal ini kalah popular dengan masa peralihan kemerdekaan Indonesia dan SS Ourang Medan tetap menjadi misteri kapal hantu paling menyeramkan di dunia .
The Octavius
Walaupun sekarang dianggap lebih legenda daripada apa pun, cerita tentang Octavius tetap salah satu yang paling terkenal dari semua cerita kapal hantu. Cerita tarikh kembali ke 1775, ketika dikatakan bahawa sebuah kapal penangkap ikan paus yang disebut Herald sengaja mencari Octavius mengambang tanpa tujuan di lepas pantai Greenland. Crewmembers dari Herald naik Octavius, di mana mereka mencari tubuh para awak dan penumpang semua beku oleh sejuk Artik.
Paling menonjol, para kru mencari kapten kapal masih duduk di mejanya, pertengahan menyelesaikan sebuah entri log dari 1762, yang bermakna telah Octavius terapung selama 13 tahun . Menurut legenda, ia akhirnya mendapati bahawa sang kapten telah mempertaruhkan untuk membuat cepat kembali ke Inggeris dari Timur melalui Northwest Passage, tetapi bahawa kapal telah menjadi terperangkap di dalam ais. Jika benar, ini akan bermakna Octavius telah menyelesaikan bahagian ke Atlantik sebagai hantu kapal , para awak dan kapten lama mati terdedah sampai unsur.
The Joyita
The Joyita adalah seorang nelayan dan perahu sewaan yang dijumpai ditinggalkan di Pasifik Selatan pada tahun 1955. Kapal, bersama dengan 25 penumpang dan awak, sedang dalam perjalanan ke Kepulauan Tokelau ketika sesuatu terjadi, dan tidak sampai jam kemudian bahawa Joyita terlambat dilaporkan dan upaya penyelamatan dilancarkan . Sebuah pencarian udara besar-besaran dilakukan, tetapi gagal mencari kapal yang hilang, dan tidak sampai lima minggu kemudian bahawa kapal dagang tersandung atas Joyita hanyut kira-kira 600 batu dari asalnya saja.
Tidak ada tanda-tanda dari penumpang, kru, kargo, atau kehidupan rakit , dan kapal itu rosak dan senarai cukup parah ke satu sisi. Pemeriksaan lebih lanjut oleh pihak yang berkuasa mendapati bahawa radio kapal ditetapkan untuk tanda bahaya universal, dan pencarian dari geladak mencari tas doktor dan beberapa pembalut berdarah. Tak satu pun dari awak atau penumpang yang pernah kelihatan lagi, dan misteri dari apa yang terjadi belum pernah terungkap. Teori yang paling popular adalah bahawa membunuh lanun penumpang dan melemparkan tubuh mereka ke laut, tapi tuntutan lain termasuk segala sesuatu dari pemberontakan dan penculikan penipuan insurans.
The Lady Lovibond
Inggeris mempunyai tradisi panjang legenda tentang hantu kapal, dan Lady Lovibond ini mungkin yang paling terkenal. Sebagai jalan ceritanya, Lady Lovibond kapten, Simon Peel, baru saja berkahwin, dan memutuskan untuk membawa kapal di atas sebuah kapal layar untuk merayakannya. Dia membawa pengantin barunya sepanjang-akan berlangsung lama pelayaran terhadap keyakinan bahawa membawa seorang wanita di papan perahu adalah nasib buruk-dan belayar pada 13 Februari 1748. Malangnya untuk Peel, mate pertamanya juga jatuh cinta dengan isteri barunya, dan setelah menonton perayaan, orang menjadi marah dan terharu dengan kecemburuan dan sengaja mengarahkan perahu ke Goodwind mematikan Sands, sebuah bar pasir terkenal kerana menyebabkan kemalangan kapal.
Lady Lovibond tenggelam, menewaskan semua penumpang. Sebagai legenda berjalan, sejak kemalangan Lady Lovibond dapat dilihat belayar di perairan sekitar Kent setiap 50 tahun. Hal ini terlihat pada tahun 1798 oleh beberapa kapten kapal yang berbeza, serta pada tahun 1848 dan 1898, ketika itu seharusnya kelihatan begitu nyata bahawa beberapa kapal, berfikir itu sebuah kapal dalam kesusahan, sebenarnya dihantar rakit untuk membantu itu. Lady Lovibond kembali terlihat pada tahun 1948, dan sementara tidak ada penglihatan disahkan pada tahun terakhir di tahun 1998, terus menjadi salah satu yang paling terkenal legenda kapal hantu di Eropah.
The Mary Celeste
Tidak diragukan lagi yang paling terkenal dari semua kehidupan nyata hantu kapal, Mary Celeste adalah kapal dagang yang ditemui gelandangan dan terapung-apung di Lautan Atlantik pada tahun 1872. Kapal itu dalam keadaan layak laut, dengan segala skrin masih terjaga dan kedai penuh makanan dalam kargo , tapi hidupnya perahu, kapten buku log dan, yang lebih penting, seluruh kru, hilang secara misteri. Tidak ada tanda-tanda perjuangan, dan barang-barang peribadi dari kru dan kargo dari lebih dari 1500 tong alkohol tersentuh, seolah-olah menolak kemungkinan rampasan sebagai penjelasan. Pada tahun-tahun sejak penemuan aneh, pelbagai teori telah dicadangkan mengenai kemungkinan nasib kru Mary Celeste.
Ini termasuk bahawa mereka penumpang tewas akibat puting beliung, bahawa awak memberontak, atau bahkan makan tepung yang tercemar dengan cendawan membawa semua penumpang untuk berhalusinasi dan menjadi gila. Teori yang paling mungkin tetap bahawa badai atau beberapa jenis masalah teknikal memimpin sebelum waktunya meninggalkan kru untuk kapal dalam sekoci, dan bahawa mereka kemudian meninggal di laut. Namun, misteri yang mengelilingi Mary Celeste telah menimbulkan banyak spekulasi liar, dan lain-lain telah mencadangkan segalanya dari hantu ke laut monster dan penculikan orang asing mungkin penjelasan.
The Flying Dutchman
Maritim cerita rakyat, tidak ada hantu kapal yang lebih terkenal daripada Flying Dutchman, yang telah memberi inspirasi kepada banyak lukisan, cerita seram, filem, dan bahkan sebuah opera.Kapal pertama kali disebutkan pada akhir 1700-an di George buku pelaut Barrington 's Voyage ke Botany Bay, dan sejak itu para legenda terus berkembang, berkat berbagai penglihatan itu oleh nelayan dan pelayar. Sebagai cerita, si Flying Dutchman adalah kapal keluar dari Amsterdam yang dikapteni oleh seorang lelaki bernama Van der Decken. Kapal itu membuat jalan menuju Hindia Timur ketika menghadapi cuaca yang berbahaya di dekat Tanjung Harapan.
Bertekad untuk persimpangan, Van der Decken seharusnya menjadi gila, membunuh pasangan yang pertama, dan bersumpah bahawa ia akan melintasi Cape, "bahkan jika Tuhan akan membiarkan aku berlayar ke judgment Day! " Walaupun usaha terbaik, kapal tenggelam di badai, dan sebagai legenda berjalan, Van der Decken dan kapal hantu sekarang dikutuk untuk berlayar lautan untuk selama-lamanya. Sampai hari ini, Flying Dutchman yang terus menjadi salah satu yang paling berpandangan dari semua kapal hantu, dan orang-orang dari nelayan laut dalam kepada Pangeran Wales mempunyai semua mendakwa telah melihatnya membuat yang tak pernah berakhir perjalanan menyeberangi lautan.
sumber
The Octavius
Paling menonjol, para kru mencari kapten kapal masih duduk di mejanya, pertengahan menyelesaikan sebuah entri log dari 1762, yang bermakna telah Octavius terapung selama 13 tahun . Menurut legenda, ia akhirnya mendapati bahawa sang kapten telah mempertaruhkan untuk membuat cepat kembali ke Inggeris dari Timur melalui Northwest Passage, tetapi bahawa kapal telah menjadi terperangkap di dalam ais. Jika benar, ini akan bermakna Octavius telah menyelesaikan bahagian ke Atlantik sebagai hantu kapal , para awak dan kapten lama mati terdedah sampai unsur.
The Joyita
Tidak ada tanda-tanda dari penumpang, kru, kargo, atau kehidupan rakit , dan kapal itu rosak dan senarai cukup parah ke satu sisi. Pemeriksaan lebih lanjut oleh pihak yang berkuasa mendapati bahawa radio kapal ditetapkan untuk tanda bahaya universal, dan pencarian dari geladak mencari tas doktor dan beberapa pembalut berdarah. Tak satu pun dari awak atau penumpang yang pernah kelihatan lagi, dan misteri dari apa yang terjadi belum pernah terungkap. Teori yang paling popular adalah bahawa membunuh lanun penumpang dan melemparkan tubuh mereka ke laut, tapi tuntutan lain termasuk segala sesuatu dari pemberontakan dan penculikan penipuan insurans.
The Lady Lovibond
Lady Lovibond tenggelam, menewaskan semua penumpang. Sebagai legenda berjalan, sejak kemalangan Lady Lovibond dapat dilihat belayar di perairan sekitar Kent setiap 50 tahun. Hal ini terlihat pada tahun 1798 oleh beberapa kapten kapal yang berbeza, serta pada tahun 1848 dan 1898, ketika itu seharusnya kelihatan begitu nyata bahawa beberapa kapal, berfikir itu sebuah kapal dalam kesusahan, sebenarnya dihantar rakit untuk membantu itu. Lady Lovibond kembali terlihat pada tahun 1948, dan sementara tidak ada penglihatan disahkan pada tahun terakhir di tahun 1998, terus menjadi salah satu yang paling terkenal legenda kapal hantu di Eropah.
The Mary Celeste
Ini termasuk bahawa mereka penumpang tewas akibat puting beliung, bahawa awak memberontak, atau bahkan makan tepung yang tercemar dengan cendawan membawa semua penumpang untuk berhalusinasi dan menjadi gila. Teori yang paling mungkin tetap bahawa badai atau beberapa jenis masalah teknikal memimpin sebelum waktunya meninggalkan kru untuk kapal dalam sekoci, dan bahawa mereka kemudian meninggal di laut. Namun, misteri yang mengelilingi Mary Celeste telah menimbulkan banyak spekulasi liar, dan lain-lain telah mencadangkan segalanya dari hantu ke laut monster dan penculikan orang asing mungkin penjelasan.
The Flying Dutchman
Bertekad untuk persimpangan, Van der Decken seharusnya menjadi gila, membunuh pasangan yang pertama, dan bersumpah bahawa ia akan melintasi Cape, "bahkan jika Tuhan akan membiarkan aku berlayar ke judgment Day! " Walaupun usaha terbaik, kapal tenggelam di badai, dan sebagai legenda berjalan, Van der Decken dan kapal hantu sekarang dikutuk untuk berlayar lautan untuk selama-lamanya. Sampai hari ini, Flying Dutchman yang terus menjadi salah satu yang paling berpandangan dari semua kapal hantu, dan orang-orang dari nelayan laut dalam kepada Pangeran Wales mempunyai semua mendakwa telah melihatnya membuat yang tak pernah berakhir perjalanan menyeberangi lautan.
sumber